Concursul Humanitas în licee

Deja la a VIII-a ediție, Concursul Humanitas în licee înregistrează un număr de 200 de elevi concurenți și profesori coordonatori din 40 de licee și 11 orașe. Anul acesta fiind primul an în care participă și Liceul Teoretic „Constantin Noica” Sibiu, liceul meu actual și de suflet.

Chiar în săptămâna mentorului liceului, „Săptămâna Noica” la 31 de ani și 4 zile de la trecerea acestuia în neființă, sâmbătă, 8 decembrie, ora 10:00 a avut loc etapa I a concursului. Prima etapă a constat în lecturarea detaliată a cărților „Panta Rhei” de Vasili Grossman și „Strania istorie a comunismului românesc (și neplăcutele ei consecințe)” a lui Lucian Boia. Deoarece anul viitor se împlinesc 30 de ani de la căderea comunismului, bibliografia concursului cuprinde lecturi care dezvoltă fenomenul comunist.

După primirea cărților, am avut la dispoziție 2 luni de zile pentru a le citi și pentru a ne asuma cunoștințe pe care le-am considerat esențiale și importante. Concursul constă în răspunderea la 12 întrebări de tipul „Cine sunt?” sau „Ce sunt?”, în total fiind 24 de întrebări pentru fiecare liceu înscris (cele 3 etape ale concursului presupun o „bătălie” directă între 2 licee din același județ, dar cu răspunsuri comparative la nivelul tuturor celor 11 județe înscrise). Răspunsul trebuie acordat în 15 secunde pentru a primi 2 puncte, însă,  se poate solicita o continuare mai complexă a întrebării și  se primește doar 1 punct, dacă, bineînțeles, se răspunde corect.

Am primit întrebări de tipul „Sunt om politic. Am condus un mic partid numit Frontul Plugarilor, o organizație „țărănească” nu foarte importantă, cu orientare de stânga, care a fost desființată în 1953. Începând cu 6 martie 1945, ca urmare a unui brutal ultimatum venit din partea sovieticilor, am devenit prim-ministru. Cine sunt?”

Prima etapă a fost una îmbucurătoare, echipa Liceului NOICA, (Alexandrina Taran, Cristina Chisă, Rafael Țichindelean) a obținut 18 puncte din 24 posibile, obținute cu multe emoții. Normal, pe parcurs am realizat că emoțiile nu-și aveau rostul deoarece atmosfera a fost atât de liniștită și caldă, încât, după primele 10 minute, îi consideram pe toți participanții prieteni, iar pe mine mă consideram singurul inamic. Cred că atunci a fost momentul în care am realizat că mă aflu într-o competiție zilnică cu mine, că încerc să mă motivez singură, așa că pentru mine prima etapă a Concursului Humanitas în licee marchează momentul în care am decis să devin cea mai bună opțiune a mea, indiferent de ce alegeri ar urma să fac în viață.

Cristina Chisă, clasa a XI-a filologie

Prof. coordonator Petrina Dobrotă